Nieuws

De grote rekendag!

29 maart 2019

Waarom de grote rekendag?
Kinderen verkennen tal van situaties waarin de verhoudingen niet kloppen. Daarvan zijn er genoeg. Denk maar aan een uitvergroot ijsje of zak patat voor een snackbar. Het verkennen van dergelijke situaties leidt tot verhoudingsgewijs redeneren, maar ook tot meetactiviteiten en het verkennen van de ruimte (meetkunde). Het onderliggende doel is kinderen op spelenderwijs laten ervaren hoe rekenen terugkomt in het dagelijkse leven. Ieder mens komt voortdurend situaties tegen waarbij getallen en rekenvaardigheden een rol spelen. Vaak sta je daar niet eens bij stil, omdat deze zo gewoon en alledaags zijn en het denkwerk automatisch gaat. Bijvoorbeeld het omgaan met geld, tijd of maten. Volgens Peter Gray, psycholoog en onderzoeker aan de Universiteit van Boston, is spel dé manier voor kinderen om nieuwe vaardigheden op te doen om zich succesvol te ontwikkelen. Het spelelement bevordert het abstract denken en het probleemoplossend vermogen van kinderen. Dit zorgt voor nieuwe inzichten. En niet onbelangrijk: het maakt rekenen leuk!
 

Deel deze pagina